Myśleć strategicznie o nauce – co łączy Akademię z wizją rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce?
2025-11-03 2025-11-04 7:19Myśleć strategicznie o nauce – co łączy Akademię z wizją rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce?
			Myśleć strategicznie o nauce – co łączy Akademię z wizją rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce?
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało Projekt Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego do 2035 roku jako dokument o charakterze krajowym, który zaprezentowano 22 października 2025 r. Jego celem jest zbudowanie długofalowej wizji rozwoju całego sektora – od uczelni akademickich i zawodowych po instytuty badawcze – oraz określenie ram współpracy, finansowania, innowacji i jakości kształcenia. Dokument powstał w oparciu o kompleksową diagnozę kondycji szkolnictwa wyższego w Polsce, analizę SWOT oraz szerokie, jeszcze nie zakończone, konsultacje środowiskowe.
Strategia Rozwoju Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu na lata 2025–2030 – przyjęta uchwałą senatu 27 marca 2025 r. – wpisuje się w kierunki wyznaczone przez Projekt Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego w Polsce do 2035 roku opracowany przez MNiSW. Choć oba dokumenty powstały w innym czasie i różnią się zakresem i skalą, łączy je wspólna idea – tworzenie wysokiej jakości edukacji, opartej na współpracy, innowacyjności i społecznej odpowiedzialności.
Strategiczne myślenie o edukacji – wspólne wartości
Planowanie strategiczne w szkolnictwie wyższym to nie formalność, lecz sposób na budowanie trwałej wizji rozwoju uczelni. Zarówno strategia Akademii, jak i projekt ministerialny, podkreślają znaczenie jakości kształcenia, umiędzynarodowienia, cyfryzacji oraz współpracy z otoczeniem społecznym i gospodarczym. Jak zauważa wiceminister prof. Maria Mrówczyńska, strategia krajowa pozostaje otwarta na dialog z uczelniami i środowiskiem naukowym – ma być wspólnym projektem rozwoju polskiego szkolnictwa wyższego.
Strategia ANS – lokalne działania wpisane w ogólnopolski kierunek
Strategia raciborskiej Alma Mater koncentruje się na rozwoju uczelni w perspektywie pięciu lat. Obejmuje m.in. doskonalenie dydaktyki, wzmocnienie współpracy z samorządami i przedsiębiorstwami regionu, rozwój kadry oraz zapewnienie stabilności finansowo-infrastrukturalnej.
W ten sposób Uczelnia nie tylko realizuje swoją misję lokalną, lecz także wdraża w praktyce cele polityki krajowej – stając się częścią większego systemu rozwoju nauki w Polsce.
Wspólne priorytety dla przyszłości
Zarówno w dokumencie ministerialnym, jak i w strategii Akademii pojawiają się wspólne kluczowe cele:
- 
- nowoczesne kształcenie ukierunkowane na rozwój kompetencji cyfrowych,
 
 
- 
- integracja z globalnym środowiskiem akademickim poprzez wspieranie mobilności akademickiej,
 
 
- 
- silne relacje z otoczeniem zewnętrznym: lokalnym, krajowym i międzynarodowym,
 
 
- 
- wspieranie idei „uczenia się przez całe życie” (life-long learning).
 
 
W Uczelni rozwijamy te obszary poprzez konkretne działania, oparte na mierzalnych wskaźnikach i cyklicznej ewaluacji, co umożliwia uczelni skuteczny rozwój oraz adaptację do dynamicznych zmian zachodzących w obszarze szkolnictwa wyższego. Tym samym Uczelnia wzmacnia swoją pozycję jako jednostka akademicka świadomie budująca kapitał ludzki i społeczny regionu, współtworząc jednocześnie ogólnopolski model responsywnej i zrównoważonej edukacji.
Obszary dalszego rozwoju
Aby jeszcze pełniej wpisać się w wizję rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce, w strategii Akademii planuje się wzmocnienie trzech szczególnych obszarów:
- 
- Sztuczna inteligencja i etyczne wykorzystanie AI
 - Zrównoważony rozwój i zielony kampus
 - Rozwój kompetencji językowych i mobilności międzynarodowej
 
 
Wdrożenie tych działań pozwoli Uczelni jeszcze lepiej wpisać się w cele Strategii MNiSW do 2035 roku.
Wspólna odpowiedzialność za przyszłość
Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu posiada dojrzałą i spójną strategię rozwoju, zgodną z kierunkiem wyznaczonym przez państwo. Obie wizje – lokalna i krajowa – łączą wspólny cel: inwestowanie w ludzi i budowanie nowoczesnego, otwartego, odpowiedzialnego szkolnictwa wyższego.
ANS w Raciborzu potwierdza, że myślenie strategiczne o nauce to nie tylko plan – to działania na rzecz rozwoju regionu, kraju i przyszłych pokoleń, realizowane tu i teraz.
													
									
												
												
												
												
												
								
			