Aktualności

AktualnościInstytut Studiów Społecznych

W obliczu zagrożenia – komunikacja, negocjacje, bezpieczeństwo osobiste i działania w sytuacjach kryzysowych

IMG20251210105921

W obliczu zagrożenia – komunikacja, negocjacje, bezpieczeństwo osobiste i działania w sytuacjach kryzysowych

W dniach 9 i 10 grudnia 2025 roku w Akademii Nauk Stosowanych odbyło się szkolenie przeprowadzone przez PAK-Team  „W obliczu zagrożenia – komunikacja, negocjacje, bezpieczeństwo osobiste i działania w sytuacjach kryzysowych”.


Pierwszy dzień szkolenia prowadził Pan Adam Strzebińczyk. Opowiedział o przyczynach zagrożeń, rodzajach sytuacji kryzysowych oraz o przeciwdziałaniu im. Bardzo szybko zachęcił uczestników do aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Dyskutowaliśmy nad realizacją zasady: „uciekaj, schowaj się, walcz” w sytuacji zagrożenia na uczelni. Rozmawialiśmy o opanowywaniu paniki, o tym jak skutecznie się schować i jak podejmować walkę. Prowadzący wskazywał taktykę zachowania przy sprawcy z nożem i sprawcy z bronią palną. Wskazywał sytuacje podejrzane i wymagają reakcji, a nie zignorowania. Zajęcia miały bardzo praktyczny charakter. Ostatnim elementem tego dnia ćwiczeń były zajęcia z obrony przed napastnikiem. Ćwiczyliśmy wybrane sytuacje, kiedy musimy wyswobodzić się napastnikowi.


Drugi dzień szkolenia to zajęcia z Panem Piotrem Zdybałem, którego mieliśmy okazję po raz kolejny gościć na uczelni. Opowiadał o wybranych sytuacjach zakładniczych, kiedy prowadził negocjacje. Każda przepracowana trudna sytuacja  może nas wiele nauczyć. Wskazywał, jakie podjąć próby, aby przetrwać sytuacje trudne, jak zachować się w zdarzeniach kryzysowych, by zwiększyć szanse na przeżycie. Rozmawialiśmy o prenegocjacjach, o właściwym powiadamianiu operatora 112 o zdarzeniu,  o zachowaniach mogących uratować nam życie. Część zajęć poświęcona była zagadnieniom związanym z samobójstwami, publicznymi groźbami popełnienia samobójstwa i grożenia zabójstwem. W ostatniej części szkolenia dzięki roli odegranej przez Panią Kathrin Gerlic wyczuliśmy się w sytuację kryzysową i próbowaliśmy się wcielić w rolę negocjatorów. Emocje  przeżyte podczas szkolenia są niezwykle cennym doświadczeniem. W finalnej części szkolenia prowadzący dokonali dogłębnej analizy zachowań i reakcji uczestników szkolenia na sytuację kryzysową. Dzięki temu mogliśmy, jako uczestnicy, spojrzeć na  podejmowane przez nas działania z perspektywy doświadczonych negocjatorów. W analizie końcowej nawiązywano do koncepcji tzw. „schodów” behawioralnych”, gdy podejmuje się próby deeskalacji sytuacji kryzysowej poprzez techniki aktywnego słuchania, empatię, dobry kontakt , wpływ, aż po zmianę zachowania osoby w kryzysie. Oczywiście w każdym indywidualnym wypadku może dojść do załamania  drogi ku dobrego zakończenia kryzysu.   


Bardzo dziękujemy za bardzo praktyczne i niezmiernie potrzebne w naszej pracy szkolenie. Uczestnicy jeszcze długo po zakończeniu szkolenia dyskutowali nad jego ogromną wartością i nad potrzebą szkoleń w obliczu tego rodzaju zagrożeń, jakie omawiali prowadzący.  Liczymy na to, że spotkania z PAK-Team będą cykliczne, choć nasi prelegenci życzyli uczestnikom szkolenia, by nabyte w czasie szkolenia umiejętności nigdy nie były nam potrzebne.