O wydarzeniu
„Lubię się przy zagadkach pomęczyć i całkiem sama wykonać zadanie”, „Lubię zagadki i do końca główkuję”, „Jestem dumna i szczęśliwa, że udało mi się ułożyć zagadkę”, „Odgadłem i mówię „BINGO!”.
To tylko niektóre z entuzjastycznych wypowiedzi dzieci, które brały udział w badaniach sondażowych nad popularnością zagadek* – badaniach przeprowadzonym przez prof. dr hab. Gabrielę Kapicę. Te unikatowe i szeroko zakrojone wyniki ankietowania, przedstawiono w najnowszej publikacji Wydawnictwa ANS w Raciborzu i jedynej w Polsce monografii poświęconej zagadkom pt. „Dziecięca enigmistyka w procesie wspierania twórczych zdolności językowych młodszych uczniów”. Zagadkami i ich wpływem na rozwój najmłodszych, autorka zajmuje się od 60 lat, natomiast sama monografia, to podsumowanie wielu innych obszarów zainteresowań autorki, jakimi są alfabetyzacja dzieci, teoria i praktyka dziecięcej enigmistyki, pedagogika twórczości oraz pedagogika zabawy.
Czym jest zagadka? Co to jest enigmistyka? Oraz jak pedagogika zabawy i sztuka rozwiązywania oraz konstruowania zagadek wpływa na doskonalenie zdolności twórczych dzieci – takich jak płynność, giętkość oraz oryginalność myślenia – o tym opowie sama autorka, przywołując liczne wypowiedzi pedagogicznych autorytetów, dzieląc się z czytelnikami poradami w zakresie szczególnie cennych wydawnictw poświęconym zagadkom.
Zapraszamy na spotkanie autorskie, które odbędzie się w przedświątecznej atmosferze w Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu, ul. Akademicka 1, sala B202, 2 grudnia, godz. 10.30.
Będzie również możliwość zakupu książki.
Gabriela Kapica, emeryt. profesor dr hab. Uniwersytetu Opolskiego oraz Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu (obecnie Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu). Twórczyni koncepcji dydaktycznej dotyczącej systemu rozwiązywania i konstruowania zagadek (rozrywek umysłowych). Do tej pory autorka pierwszej i jedynej monografii z tej dziedziny pt. Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym (1986, 1990). Inne ważniejsze publikacje: Teoria i praktyka optymalizacji edukacji elementarnej (1995), Współczesne konteksty dzieciństwa, red. (2006), Edukacja do współbycia i współdziałania, red. (2010), Dzieciństwo czyni człowieka, red. (2015).
*Termin zagadka, zastępowany nieraz określeniem enigmat, wywodzi się z łacińskiego aenigma, z greckiego aίnigma oraz z francuskiego énigma i oznacza rzecz tajemniczą, niedopowiedzianą do końca, a więc zagadkową (W. Kopaliński, 1986). Przymiotnik enigmatyczny to tyle, co okryty tajemnicą, niejasny, problematyczny. W tym kontekście enigmistykę rozumiemy jako system działań, których istotą jest rozwiązywanie oraz konstruowanie zagadek.