„Plan daltoński w praktyce – wizyta studyjna w ZS nr 1 w Wodzisławiu Śląskim”
2025-04-01 2025-04-01 14:47„Plan daltoński w praktyce – wizyta studyjna w ZS nr 1 w Wodzisławiu Śląskim”

„Plan daltoński w praktyce – wizyta studyjna w ZS nr 1 w Wodzisławiu Śląskim”
27 marca 2025 roku studentki IV roku Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej odwiedziły Zespół Szkół nr 1 w Wodzisławiu Śląskim w ramach przedmiotu „Edukacja alternatywna i programy innowacyjne”. Celem wizyty było poznanie funkcjonowania planu daltońskiego w praktyce oraz wymiana doświadczeń z nauczycielami.
Obserwacja zajęć dydaktycznych
W pierwszej części wizyty uczestniczki obserwowały zajęcia w klasie pierwszej oraz w przedszkolu, zwracając uwagę na organizację pracy uczniów, rozwijanie ich samodzielności i współpracy. Dzieci miały możliwość samodzielnego wyboru kolejności wykonywanych zadań, a nauczyciele pełnili rolę mentorów, wspierających ich proces uczenia się.
Samodzielność i współpraca w przedszkolu
Podczas zajęć w przedszkolu wyraźnie widoczna była dobra współpraca między dziećmi – świetnie radziły sobie w pracy zespołowej, a w razie trudności zwracały się o pomoc do kolegów, a nie do nauczycielki, która jedynie obserwowała ich działania, pozwalając na samodzielne rozwiązywanie problemów.
Zwiedzanie szkoły i przestrzeni edukacyjnej
Następnie studentki zwiedziły szkołę, poznając jej organizację oraz dostosowanie przestrzeni do założeń planu daltońskiego, w tym tablice z planami pracy, kąciki samodzielnej nauki i materiały edukacyjne pomagające dzieciom w podejmowaniu decyzji.
Pracownia kulinarna jako element edukacji
Szczególne zainteresowanie wzbudziła funkcjonująca w placówce pracownia kulinarna, w której uczniowie mogą rozwijać umiejętności praktyczne, ucząc się samodzielności również w zakresie przygotowywania posiłków. Pracownia jest wykorzystywana zarówno podczas zajęć edukacyjnych, jak i dodatkowych warsztatów, co doskonale wpisuje się w filozofię planu daltońskiego.
Rozmowa z nauczycielami
W dalszej części wizyty odbyła się rozmowa z dyrektorką i nauczycielkami, podczas której studentki zadawały pytania dotyczące wdrażania planu daltońskiego, jego zalet oraz wyzwań. Nauczycielki podzieliły się swoimi doświadczeniami i obserwacjami dotyczącymi wpływu tej metody na rozwój dzieci.
Wizyta pozwoliła studentkom lepiej zrozumieć, jak plan daltoński kształtuje samodzielność, odpowiedzialność i umiejętność współpracy u uczniów. Zdobyta wiedza i obserwacje będą dla nich cennym doświadczeniem w przyszłej pracy pedagogicznej.