Aktualności

Instytut Studiów Edukacyjnych

„Plan daltoński w praktyce – wizyta studyjna w ZS nr 1 w Wodzisławiu Śląskim”

20250327_101432

„Plan daltoński w praktyce – wizyta studyjna w ZS nr 1 w Wodzisławiu Śląskim”

27 marca 2025 roku studentki IV roku Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej odwiedziły Zespół Szkół nr 1 w Wodzisławiu Śląskim w ramach przedmiotu „Edukacja alternatywna i programy innowacyjne”. Celem wizyty było poznanie funkcjonowania planu daltońskiego w praktyce oraz wymiana doświadczeń z nauczycielami.

Obserwacja zajęć dydaktycznych

W pierwszej części wizyty uczestniczki obserwowały zajęcia w klasie pierwszej oraz w przedszkolu, zwracając uwagę na organizację pracy uczniów, rozwijanie ich samodzielności i współpracy. Dzieci miały możliwość samodzielnego wyboru kolejności wykonywanych zadań, a nauczyciele pełnili rolę mentorów, wspierających ich proces uczenia się.

Samodzielność i współpraca w przedszkolu

Podczas zajęć w przedszkolu wyraźnie widoczna była dobra współpraca między dziećmi – świetnie radziły sobie w pracy zespołowej, a w razie trudności zwracały się o pomoc do kolegów, a nie do nauczycielki, która jedynie obserwowała ich działania, pozwalając na samodzielne rozwiązywanie problemów.

Zwiedzanie szkoły i przestrzeni edukacyjnej

Następnie studentki zwiedziły szkołę, poznając jej organizację oraz dostosowanie przestrzeni do założeń planu daltońskiego, w tym tablice z planami pracy, kąciki samodzielnej nauki i materiały edukacyjne pomagające dzieciom w podejmowaniu decyzji.

Pracownia kulinarna jako element edukacji

Szczególne zainteresowanie wzbudziła funkcjonująca w placówce pracownia kulinarna, w której uczniowie mogą rozwijać umiejętności praktyczne, ucząc się samodzielności również w zakresie przygotowywania posiłków. Pracownia jest wykorzystywana zarówno podczas zajęć edukacyjnych, jak i dodatkowych warsztatów, co doskonale wpisuje się w filozofię planu daltońskiego.

Rozmowa z nauczycielami

W dalszej części wizyty odbyła się rozmowa z dyrektorką i nauczycielkami, podczas której studentki zadawały pytania dotyczące wdrażania planu daltońskiego, jego zalet oraz wyzwań. Nauczycielki podzieliły się swoimi doświadczeniami i obserwacjami dotyczącymi wpływu tej metody na rozwój dzieci.

Wizyta pozwoliła studentkom lepiej zrozumieć, jak plan daltoński kształtuje samodzielność, odpowiedzialność i umiejętność współpracy u uczniów. Zdobyta wiedza i obserwacje będą dla nich cennym doświadczeniem w przyszłej pracy pedagogicznej.