Aktualności

AktualnościErasmus+

Dziennik z wyjazdu na program BIP Erasmus+ w miejscowości Jassy (Rumunia) – lipiec 2025

1

Dziennik z wyjazdu na program BIP Erasmus+ w miejscowości Jassy (Rumunia) – lipiec 2025

Lipiec 2025 – Jassy (Iași) w Rumunii. Właśnie tam spędziłem tydzień, uczestnicząc w programie BIP (Blended Intensive Programme) w ramach Erasmus+. Jako student Instytutu Techniki byłem jedynym przedstawicielem mojej uczelni na tym wyjeździe, co początkowo wydawało mi się wyzwaniem – ale szybko okazało się, że czeka mnie niezwykle bogate doświadczenie.

Miejscem programu był Uniwersytet im. Aleksandra Jana Cuzy w Jassach (Alexandru Ioan Cuza University – UAIC). Już od pierwszego dnia byłem pod wrażeniem jego historycznej architektury. Uroczysta inauguracja odbyła się w pięknej, zabytkowej Auli uniwersyteckiej (Aula Magna). Tu poznaliśmy kadrę i wszystkich uczestników programu. Kompleks uniwersytetu jest bardzo rozbudowany, szczególne wrażenie robi biblioteka uniwersytecka rodem z Harrego Pottera – posiada nawet sekcję ksiąg zakazanych.

Organizatorem i koordynatorem programu był dr hab. Gabriel Leancă, który był odpowiedzialny za organizację harmonogramu oraz był naszym koordynatorem na miejscu, dzięki jego zaangażowaniu, atmosfera podczas zajęć była bardzo otwarta i koleżeńska – każdy mógł zabrać głos, podzielić się własnymi doświadczeniami czy zadać pytanie.

Nasz moduł nosił tytuł „Political Culture and International Relations in Times of Crisis: Historical and Conceptual Dimensions” (Kultura polityczna i stosunki międzynarodowe w czasach kryzysu – wymiar historyczny i koncepcyjny).

Program zajęć okazał się bardzo intensywny i różnorodny. Zajęcia odbywały się codziennie od rana (9:00) do wczesnego popołudnia (do około 14:00, a w niektóre dni aż do 16:00), z przerwą na lunch w południe. Tematy poruszane podczas wykładów obejmowały zarówno odległą historię, jak i bieżące problemy polityczne. Przykładowo, zagłębiliśmy się w zagadnienia takie jak:

  • wpływ Imperium Osmańskiego na kształtowanie się sytuacji politycznej w regionie Europy Wschodniej;
  • znaczenie wojny krymskiej w XIX wieku i jej konsekwencje dla stosunków międzynarodowych;
  • kluczowe wydarzenia i przemiany w historii Europy Wschodniej w XX wieku (w tym okresy wojen i zimnej wojny);
  • proces integracji europejskiej po 1945 roku – jego osiągnięcia i wyzwania;
  • oraz możliwe scenariusze przyszłości Unii Europejskiej.

Szczególnie ten ostatni temat wzbudził żywą dyskusję. Analizowaliśmy pięć potencjalnych scenariuszy rozwoju Unii Europejskiej do roku 2025, od scenariusza zakładającego kontynuację status quo, poprzez wizję ograniczenia współpracy do samego wspólnego rynku, model „wielu prędkości” (gdzie chętne kraje integrują się szybciej w wybranych dziedzinach), aż po scenariusze zakładające, że UE skupi się tylko na kilku kluczowych obszarach albo przeciwnie – będzie integrować się znacznie głębiej we wszystkich politykach. Dyskutowanie o przyszłości UE w gronie międzynarodowym było niesamowicie pouczające – każdy mógł wnieść perspektywę ze swojego kraju, co pokazało, jak różne mogą być oczekiwania wobec Unii i że jesteśmy jednością, to doświadczenie było szczególnie istotne bo pokazuje że jesteśmy jednością i powinniśmy zadbać o naszą przyszłość wspólnie, rozumiejąc różnice które nas dzielą oraz stanąć ponad podziałami.

Po zajęciach codziennie spędzaliśmy czas wspólnie. Pozytywna atmosfera udzielała się wszystkim – mimo że reprezentowaliśmy różne kierunki studiów i kultury, po tych kilku dniach czuliśmy się jak zgrana paczka. Wyżej wspomniany prof. Leancă, również poświęcił nam swój prywatny czas po zajęciach, podzielił się ciekawostkami oraz swoją obszerną wiedzą z dziedziny Historii, i wskazał najciekawsze miejsca do zwiedzenia w mieście.

W ramach zaliczenia kursu przygotowaliśmy wspólną prezentację w międzynarodowym zespole – połączyliśmy siły z kolegami z Austrii, by zgłębić historię i dziedzictwo Siedmiogrodu (niem. Siebenbürgen) – regionu znanego dziś jako Transylwania. Oczywiście nie mogło zabraknąć wątku Drakuli – jako że Sighișoara, jedno z miast Sasów, uznawane jest za miejsce narodzin Vlada Țepeșa, czyli pierwowzoru słynnego wampira. Temat wywołał duże zainteresowanie wśród uczestników – udało nam się połączyć historyczne fakty z wątkami kulturowymi,

Wyjazd na ten program okazał się dla mnie niezwykle wartościowym doświadczeniem, zarówno pod względem akademickim, jak i osobistym. Jako student kierunku technicznego początkowo obawiałem się, czy odnajdę się w tematyce politologiczno-historycznej. Szybko jednak przekonałem się, że wyjście poza własną dziedzinę może poszerzyć horyzonty. Nauczyłem się analizować problemy międzynarodowe z szerszej perspektywy, poprawiłem umiejętności językowe (wszystkie zajęcia i dyskusje odbywały się po angielsku), a przede wszystkim poznałem fantastycznych ludzi z różnych kultur. Takie inicjatywy jak Erasmus+ BIP pokazują, że studiowanie to nie tylko zajęcia na własnej uczelni – to także możliwość wyjazdu, sprawdzenia się w nowym środowisku i nawiązania międzynarodowych przyjaźni. Zachęcam każdego studenta, także z kierunków technicznych, aby nie wahał się aplikować na podobne programy. To znakomita szansa, by rozwinąć się wszechstronnie – naukowo i społecznie. Moje wspomnienia z Jass są pełne inspiracji i motywacji do dalszego działania. Lepiej nie czekać, i dużo nie myśleć. Osobiście uważam że to nie kwestia czy warto, tylko jak szybko się zorientuje jakie niesamowite doświadczenia oferuje program Erasmus+ i kiedy zacznę z nich korzystać.

Bartłomiej Kaczor