Pomyślne zakończenie Mieszanego Programu Intensywnego (BIP) Erasmus +: Wspólna droga do innowacji w edukacji przedszkolnej
2025-11-04 2025-11-04 14:56Pomyślne zakończenie Mieszanego Programu Intensywnego (BIP) Erasmus +: Wspólna droga do innowacji w edukacji przedszkolnej
Pomyślne zakończenie Mieszanego Programu Intensywnego (BIP) Erasmus +: Wspólna droga do innowacji w edukacji przedszkolnej
W dniach 20–24 października 2025 r. na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Ostrawskiego, w Katedrze Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, odbyła się kolejna edycja międzynarodowego programu Blended Intensive Programme (BIP) pod tytułem „Wspólna droga do innowacji w edukacji przedszkolnej”. Główną koordynatorką przedsięwzięcia była dr Karin Fodorová, a w projekcie uczestniczyło 30 studentów z trzech uczelni kształcących przyszłych nauczycieli przedszkoli: z Uniwersytetu Ostrawskiego (Czechy), Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu (Polska) pod kierunkiem dr Kornelii Solich oraz z Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja) pod kierunkiem prof. Mileny Lipnickiej.
Program stanowił kontynuację ubiegłorocznego BIP realizowanego w Raciborzu, rozwijając międzynarodowe partnerstwo i wymianę dobrych praktyk w zakresie współczesnej edukacji przedszkolnej. Całość przebiegła w atmosferze otwartości, współpracy i wzajemnego uczenia się, integrując studentów i wykładowców z trzech krajów.
W trakcie pięciu dni zajęć uczestnicy wzięli udział w różnorodnych formach kształcenia łączących praktykę pedagogiczną, obserwację edukacji w terenie, warsztaty, refleksję oraz doświadczenie kulturowe.
-
- Dzień 1 koncentrował się na integracji, zapoznaniu z celami programu oraz obserwacji pracy w Uniwersyteckim Przedszkolu w Ostrawie. Wspólna gra zespołowa i spacer po centrum miasta sprzyjały budowaniu relacji i poznaniu lokalnego kontekstu edukacyjnego.
-
- Dzień 2 upłynął pod znakiem edukacji w środowisku naturalnym. W Ostrawskim Ogrodzie Zoologicznym studenci uczestniczyli w zajęciach z zakresu ekologii, a w Landek Parku poznawali górniczą historię regionu, łącząc tematykę dziedzictwa kulturowego z wychowaniem regionalnym i politechnicznym.
-
- Dzień 3 był poświęcony kulturze, kreatywności i technice. Uczestnicy spotkali się z władzami Uniwersytetu Ostrawskiego, odwiedzili Teatr Lalek w Ostrawie, gdzie obejrzeli spektakl „Prodanánevěsta” Bedřicha Smetany. Następnie zwiedzili Dolní oblast Vítkovice i Wielki Świat Techniki, które stały się inspiracją do twórczego wykorzystania przestrzeni techniczno-przemysłowych w procesie edukacji przedszkolnej.
-
- Dzień 4 obejmował wizytę w przedszkolu w Studénce, gdzie obserwowano współczesne metody pracy z dziećmi w tym nauczanie tandemowe, a także wyjazd do Muzeum Wsi Wołoskiej w Rožnovie pod Radhoštěm, gdzie studenci poznawali historyczne formy edukacji i porównywali je z praktyką współczesną.
-
- Dzień 5 rozpoczął się w przedszkolu w Ostrawie przy ulicy Varenská 2a. Studenci obserwowali zajęcia edukacyjne w salach zajęć, a następnie dyskutowali z nauczycielkami na temat wykorzystywanych strategii pedagogicznych. Pozostały czas poświęcono refleksji i prezentacjom studenckich projektów pt. „Innowacyjna metoda w edukacji przedszkolnej w kontekście mojego kraju”. Spotkanie zakończyło się uroczystym wręczeniem certyfikatów potwierdzających nabyte kompetencje i gotowość do wdrażania innowacji w praktyce pedagogicznej.
Realizacja programu potwierdziła znaczenie międzynarodowej współpracy w kształceniu nauczycieli przedszkoli oraz potrzebę rozwijania takich kompetencji jak otwartość, kreatywność, refleksyjność i gotowość do działania w zróżnicowanym środowisku edukacyjnym. Partnerzy trzech uczelni wyrazili gotowość do dalszej współpracy w przyszłych projektach, mobilnościach i wspólnych działaniach, które będą wspierać rozwój nowatorskich praktyk w wychowaniu przedszkolnym.
Poniżej materiał czeskiej telewizji Polar na temat współpracy:
