Wiedeńska Galeria „Quo Vadis” prezentuje
2016-09-15 2016-09-15 13:07Wiedeńska Galeria „Quo Vadis” prezentuje
Wiedeńska Galeria „Quo Vadis” prezentuje
[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst”]
Wiedeńska Galeria „Quo Vadis” w okresie od 14 września do 18 października 2016 zaprasza na wystawę fotografii „BETRACHTUNGEN – zwischen Dokument und Kreation” autorstwa Gabrieli Habrom-Rokosz i Adama Rokosz OP.
Autorzy, uprawiając tę samą dyscyplinę sztuki, zamykają w kadrze obrazy fotograficzne o odmiennym wyrazie. Podwójna ekspozycja prezentuje dwa różne spojrzenia na otaczającą rzeczywistość, stanowiącą źródło inspiracji. Fotografie Gabrieli Habrom-Rokosz są rezultatem uważnej obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie. Autorka podejmuje temat roli inspiracji obrazotwórczych zawartych w siłach rządzących przyrodą – będących obrazem życia, a objawiających się w natchnieniu twórczym fotografika. Zamykając w kadrze drobne obiekty, stanowiące świadectwo-dokument upływającego czasu, wskazuje odbiorcy na specyficzne spektrum barw, tworzące unikatowe formy. Każda indywidualna praca zawiera określony problem filozoficzny. Preferując malarskie środki wyrazu artystycznego, Gabriela Habrom-Rokosz próbuje zwrócić uwagę na filozoficzny sens zawarty w danej fotografii. Wielokrotnie powracający motyw śmierci i odradzającego się życia, podkreśla fakt priorytetowego traktowania aspektu proekologicznego w swojej twórczości. Poprzez fotograficzne zbliżenia, odsłania odbiorcy arcydzieła Natury ukryte w kruchości i niezwykle misternej konstrukcji detali, będących kluczem do rozwiązania nie tyle zaproponowanej formy estetycznej obrazu fotograficznego, co jego symbolicznej treści.
Dominikanin Adam Rokosz OP – członek grupy założycielskiej Studenckiego Koła Naukowego Fotografii Artystycznej FOTON – postrzega fotografię jako „element historii, którą widzimy i odczuwamy”. W trakcie licznych podróży próbuje uchwycić istotę chwili w której serce, oko i rozum spotykają się na jednej linii. Na czarno-białych (rzadko barwnych) fotografiach dokumentuje spotkania z drugim człowiekiem w przypadkowych miejscach, ale szczególnym momencie. Zatwierdzając spustem migawki wybór określonego kadru, wypowiada przysłowiowe „tak”, osiągając tym samym harmonię postrzeganego obrazu rzeczywistości z własnymi emocjami, własnym systemem wartości i własną wiarą. W jubileuszowym roku 800 – lecia Zakonu Dominikanów, prezentowana w Centrum Spotkań „Quo Vadis” wystawa jest kolejnym wyzwaniem po serii zrealizowanych już wystaw w Polsce (Racibórz, Rudy, Głubczyce, Katowice, Wodzisław Śląski), Austrii (Wiedeń) i Niemczech (Kitzingen, Fryburga, Ratyzbona). Zwieńczeniem wystaw jubileuszowych pod koniec 2016 roku będzie „Inkarnacja” w rzymskiej bazylice Santa Sabina na Awentynie, gdzie na pięciu wielkoformatowych fotografiach zobrazowany zostanie powyższy problem.
Wiedeńska ekspozycja – stanowi kompozycję złożoną z wybranych prac wieloczęściowych projektów – powstałych na przestrzeni kilkunastu lat w różnych zakątkach Europy.
[/et_pb_text][et_pb_gallery admin_label=”Galeria” gallery_ids=”1767,1766,1765,1764,1763,1762,1761,1760,1758,1757,1756,1755,1754,1753,1752,1751,1750,1749,1748″ fullwidth=”off” posts_number=”30″ show_title_and_caption=”off” show_pagination=”on” background_layout=”light” auto=”off” hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” caption_all_caps=”off” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]