Aktualności

AktualnościInstytut Studiów Edukacyjnych

Wychowanie i edukacja w czasach globalnych wyzwań – XIX Raciborskie Seminarium Pedagogiczne

AR

Wychowanie i edukacja w czasach globalnych wyzwań – XIX Raciborskie Seminarium Pedagogiczne

W Raciborzu odbyło się XIX Raciborskie Seminarium Pedagogiczne poświęcone wychowaniu i edukacji człowieka w kontekście globalnym i lokalnym. Wydarzenie, zorganizowane 9 grudnia, zgromadziło w Urban Labie przy pl. Dworcowym ekspertów z kraju i zagranicy. Celem seminarium była refleksja nad współczesnymi wyzwaniami edukacyjnymi, w tym rolą nauczyciela, znaczeniem lokalnych inicjatyw oraz koniecznością adaptacji do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społecznej.

XIX Raciborskie Seminarium Pedagogiczne zostało zrealizowane dzięki współpracy Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu, Miasta Racibórz, Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Ostrawskiego oraz Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Tegoroczna edycja zgromadziła naukowców, praktyków edukacji oraz studentów zainteresowanych problematyką wychowania i edukacji w obliczu globalnych przemian. Seminarium prowadzili dr Ludmiła Nowacka oraz dr hab. Edward Nycz.

Eksperci o edukacji

W wystąpieniach otwierających dr Paweł Strózik, rektor Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu, prof. Uczelni, oraz prezydent Raciborza Jacek Wojciechowicz podkreślili znaczenie edukacji w obliczu współczesnych wyzwań. Zwrócili uwagę na postępującą cyfryzację, nowe kanały komunikacji, problem wielokulturowości oraz jakość informacji, w tym zjawisko dezinformacji. Podkreślono również niewystarczające finansowanie edukacji, które w praktyce wymusza na samorządach ponoszenie dodatkowych kosztów. W tym kontekście wskazano, że młody człowiek może czuć się zagubiony wobec skali i tempa zachodzących zmian. Prezydent Raciborza nawiązał także do swoich pozytywnych doświadczeń związanych z raciborską oświatą, podkreślając, że seminarium na stałe wpisało się w lokalny kalendarz wydarzeń edukacyjnych.

Podczas seminarium zaprezentowano liczne referaty eksperckie. Prof. dr hab. Alicja Szczurek-Boruta (Uniwersytet Śląski w Katowicach) przedstawiła dobre praktyki wspierania rozwoju i integracji społecznej na pograniczu cieszyńskim. Prof. dr hab. Marek Bugdol omówił znaczenie bajek w edukacji dzieci i dorosłych. Dr hab. Edward Nycz, prof. uczelni, zaprezentował animacyjny i edukacyjny wymiar działań Izabeli Czartoryskiej w ujęciu historycznym i współczesnym. PhDr. Bc. Karin Fodorová, Ph.D., zwróciła uwagę na rolę nauczyciela przedszkolnego oraz znaczenie wyższego wykształcenia w tym zawodzie. Mgr Tomasz Cofała przedstawił zagadnienia związane z kształceniem zawodowym w Powiecie Raciborskim, natomiast dr Ludmiła Nowacka omówiła specyfikę miejskiego pogranicza jako czynnik kształtujący aspiracje młodzieży.

Kolejne wystąpienia koncentrowały się na innowacjach i dobrych praktykach edukacyjnych. Dr Kornelia Solich mówiła o transgranicznej wymianie doświadczeń w edukacji przedszkolnej, mgr Danuta Hryniewicz poruszyła temat dobrostanu w szkole, a mgr Jan Goldman zaprezentował problematykę oceniania w perspektywie nadzoru pedagogicznego. Dr hab. Beata Oelszlaeger-Kosturek, prof. uczelni, przedstawiła metody uczenia się w edukacji wczesnoszkolnej oraz w kształceniu nauczycieli. Dr Renata Stefańska-Klar omówiła zagadnienia przemocy rówieśniczej oraz strategie prewencji kryzysów psychicznych uczniów, a prof. dr hab. Gabriela Kapica zwróciła uwagę na budowanie kompetencji interpersonalnych jako alternatywę dla tworzenia barier między uczniami.

W programie seminarium znalazły się także wystąpienia dotyczące resocjalizacji i wychowania przez sztukę. Dr Monika Urbanek przedstawiła zagadnienia edukacji i terapii osób uzależnionych w zakładach karnych, dr Gabriela Habram-Rokosz zaprezentowała działalność Studenckiego Koła Naukowego Fotografii Artystycznej FOTON, a dr Tomasz Szwed omówił pojęcie sprawczości w kształceniu matematycznym. Perspektywę ucznia przybliżyła Kinga Seget, natomiast mgr Magdalena Szalc mówiła o współczesnych dylematach wychowania.

Studenci mają głos

Swoje referaty zaprezentowali również studenci – członkowie Studenckiego Koła Naukowego Pedagogiki Resocjalizacyjnej. Sofiia Zavhorudko i Agnieszka Czorny omówiły edukację na Ukrainie z perspektywy dziecka, Patrycja Bedrunka i Oliwia Pytlik przedstawiły aktualność pedagogiki Marii Montessori w edukacji XXI wieku, a Katarzyna Filak i Sebastian Bienia zaprezentowali zagadnienia przygotowania wychowanków do opuszczenia placówek resocjalizacyjnych. Pozostałe referaty dotyczyły wartości w okresie dorastania (Beniamin Zajonz), psychospołecznych implikacji eurosieroctwa u dzieci (Sebastian Bienia) oraz problemów i kierunków zmian w edukacji w miejskim regionie pogranicza (Marta Lipińska).

XIX Raciborskie Seminarium Pedagogiczne stało się ważną platformą wymiany doświadczeń i refleksji nad współczesnym wychowaniem i edukacją. Wydarzenie po raz kolejny zintegrowało środowisko akademickie, praktyków edukacji oraz przedstawicieli samorządu, podkreślając znaczenie Raciborza jako istotnego ośrodka myśli pedagogicznej i edukacyjnej w regionie.