Egzamin dyplomowy
2024-05-27 2024-06-06 13:54Egzamin dyplomowy
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, jednolite studia magisterskie
ZAGADNIENIA DO EGZAMINU DYPLOMOWEGO
Kierunek pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
jednolite studia magisterskie
z zakresu edukacji przedszkolnej
1. Współczesna koncepcja wychowania przedszkolnego.
2. Cele edukacji przedszkolnej według założeń ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
3. Zadania przedszkola w zakresie wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka.
4. Organizacja warunków edukacji przedszkolnej. Struktura i funkcje systemu edukacji.
5. Współczesne dziecko przedszkolne – szanse i zagrożenia jego rozwoju, massmedia w życiu dziecka przedszkolnego.
6. Rozwijanie kompetencji kluczowych w przedszkolu.
7. Podstawowe prawa dziecka. Historia praw dziecka. Prawa dziecka w Polsce.
8. Potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym. Zagrożenia w zaspokojeniu potrzeb dzieci.
9. Adaptacja dziecka do warunków przedszkolnych. Trudności dziecka w przystosowaniu do środowiska przedszkolnego.
10. Samodzielność dzieci w wieku przedszkolnym, wychowanie do samodzielności.
11. Cechy i właściwości rozwoju dziecka przedszkolnego.
12. Zasady w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
13. Formy pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu.
14. Metody wspierania wszechstronnej aktywności dziecka.
15. Środowisko materialne i jego kryteria dydaktyczne – przestrzenie edukacyjne.
16. Środowisko społeczne – współpraca z rodziną dziecka oraz środowiskiem społecznym.
17. Zajęcia organizowane – dydaktyczne – rodzaje i formy zajęć.
18. Planowanie miesięczne, tygodniowe i dzienne. Cechy dobrego planu, podstawowe zagadnienia związane z optymalnym planowaniem pracy nauczyciela przedszkola.
19. Zabawa jako potrzeba dziecka i strategia edukacyjna.
20. Definicja, rodzaje, warunki, zachowania dzieci i rola nauczyciela w zabawie.
21. Trójpodmiotowość oddziaływań wychowawczych w wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym.
22. Obraz współczesnego nauczyciela przedszkola – status zawodowy i cechy osobowościowe.
23. Niepokojące zachowania dzieci w wieku przedszkolnym, typologia i oddziaływania korekcyjno-kompensacyjne.
24. Indywidualizacja we wspomaganiu rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym.
25. Nauka czytania i pisania w edukacji elementarnej – ustalenia terminologiczne.
26. Koncepcje nauki czytania i pisania.
27. Wyrabianie gotowości do nauki czytania i pisania.
28. Obserwacja i poznawanie dziecka – dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w placówce przedszkolnej.
29. Diagnoza i wspomaganie rozwoju dzieci.
30. Dojrzałość i gotowość szkolna. Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
z zakresu edukacji przedszkolnej
1. Specyfika edukacji wczesnoszkolnej w kontekście zapisów w podstawie programowej, programów nauczania, podręczników szkolnych.
2. Cele edukacji wczesnoszkolnej.
3. Zadania szkoły w zakresie edukacji wczesnoszkolnej.
4. Kompetencje kluczowe w edukacji wczesnoszkolnej.
5. Jak uczyć dzieci uczenia się.
6. Proces nauczania i uczenia się w edukacji wczesnoszkolnej.
7. Metody i formy wspierania aktywności edukacyjnej dziecka w młodszym wieku szkolnym (w kontekście wybranych koncepcji edukacyjnych).
8. Rodzaje, cechy i cele gier dydaktycznych.
9. Etapy w planowaniu i projektowaniu procesu edukacji wczesnoszkolnej.
10. Potrzeby edukacyjne dzieci.
11. Dokumenty programowe i ich charakterystyka.
12. Planowanie pracy w systemie kształcenia zintegrowanego.
13. Budowa konspektu/scenariusza zajęć edukacyjnych.
14. Polimetodyczność w kształceniu zintegrowanym.
15. Ogólna charakterystyka treści rodzajów edukacji w edukacji wczesnoszkolnej.
16. Uwarunkowania edukacji wczesnoszkolnej.
17. Rodzaje i charakterystyka integracji w edukacji wczesnoszkolnej (na podstawie podstawy programowej lub wybranej koncepcji edukacyjnej).
18. Kompetencje nauczyciela.
19. Autorefleksja nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.
20. Czynności i działania nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.
21. Walory oceny opisowej.
22. Wdrażanie uczniów klas początkowych do samokontroli i samooceny.
23. Podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej – funkcje i zadania.
24. Rodzaje i cechy przestrzeni edukacyjnej wspierającej aktywność edukacyjną uczniów w edukacji wczesnoszkolnej.
25. Trójpodmiotowość w praktyce edukacyjnej.
26. Edukacja wczesnoszkolna, jej swoistość, cele, funkcje, zadania, zintegrowany charakter.
27. Proces uczenia się młodszych uczniów – aktywizująca strategia kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej.
28. Wdrażanie do samokształcenia.
29. Trudności i niepowodzenia szkolne młodszych uczniów. Istota, przyczyny. Diagnoza, terapia, profilaktyka.
30. Wartości dydaktyczno-wychowawcze zabawowych form pracy.
HARMONOGRAM EGZAMINÓW DYPLOMOWYCH
ROK AKADEMICKI 2023/2024
Kierunek: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
5 lipca 2024 r. godz. 9.00, gab. 230
Przewodniczący: dr Ilona Gembalczyk, prof. Uczelni
Promotor: dr hab. Beata Oelszlaeger-Kosturek, prof. Uczelni
Recenzent: dr Kornelia Solich
5 lipca 2024 r. godz. 10.30, gab. 230
Przewodniczący: dr Ilona Gembalczyk, prof. Uczelni
Promotor: dr Kornelia Solich
Recenzent: dr hab. Beata Oelszlaeger-Kosturek, prof. Uczelni
Pedagogika, studia pierwszego stopnia
ZAGADNIENIA DO EGZAMINU DYPLOMOWEGO
Kierunek pedagogika, moduł specjalnościowy pedagogika resocjalizacyjna,
studia pierwszego stopnia
1. Autorzy i ich publikacje z zakresu wychowania i nauczania resocjalizującego.
2. Historia resocjalizacji – ewolucja doktryn w postępowaniu resocjalizacyjnym.
3. Niedostosowanie społeczne, wyjaśnienia definicyjne, przejawy niedostosowania.
4. Kto to jest nieletni w świetle ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich? Jakie granice wiekowe odpowiedzialności karnej są istotne?
5. Systemy wychowawcze/resocjalizacyjne jako podstawa pracy resocjalizacyjnej ze społecznie niedostosowanymi. Wymień, opisz.
6. System komplementarny (eklektyczny), jako optymalna koncepcja oddziaływań resocjalizujących.
7. Podkultura w placówkach resocjalizacyjnych, przyczyny, przejawy, zasady, struktura.
8. Postawy wychowawców wobec zjawiska podkultury przestępczej. Stosunek grypsujących do funkcjonariuszy służby więziennej.
9. Strategie wychowania resocjalizującego. Wymień, opisz wybraną.
10. Antropotechniczne metody wychowania resocjalizującego wykorzystujące relację wychowawca – wychowanek. Wymień, opisz jedną, wskaż jej walory i wady.
11. Rola nauki w procesie resocjalizacji.
12. Istota współpracy ze środowiskiem zewnętrznym w placówkach resocjalizacji izolacyjnej.
13. „Twórcza resocjalizacja” – wykorzystanie sztuki i sportu w resocjalizacji.
14. Rola rodziny w procesie resocjalizacji.
15. Rodzina w problemie alkoholowym (uzależnienie, fazy alkoholizmu, współuzależnienie, parentyfikacja).
16. Specyfika zakładu karnego i cel kary pozbawienia wolności. Wolna progresja.
17. Resocjalizacja penitencjarna osób uzależnionych.
18. Efektywność wykonania kary pozbawienia wolności, przyczyny, recydywy.
19. Dolegliwość kary pozbawienia wolności, skazany stwarzający zagrożenie.
20. Sytuacja kobiet odbywających karę pozbawienia wolności.
21. Nadzór kuratorski w sprawach nieletnich. Nadzór kuratorski nad dorosłymi.
22. Organizacja procesu badawczego i dobór próby.
23. Definicje i kategorie problemów badawczych.
24. Metody badań pedagogicznych.
25. Pojęcie przedmiotu i celu badań
26. Etapy badania naukowego.
27. Narzędzia badawcze.
28. Charakterystyka technik badań pedagogicznych.
29. Badania jakościowe i ilościowe.
HARMONOGRAM EGZAMINÓW DYPLOMOWYCH
ROK AKADEMICKI 2023/2024
Kierunek: Pedagogika
moduł specjalnościowy: pedagogika resocjalizacyjna
12 lipca 2024 r. godz. 9.00, gab. 230
Przewodniczący: dr Ludmiła Nowacka
Promotor: dr Ilona Gembalczyk, prof. Uczelni
Recenzent: dr Monika Urbanek
12 lipca 2024 r. godz. 10.30, gab. 230
Przewodniczący: dr Ludmiła Nowacka
Promotor: dr Monika Urbanek
Recenzent: dr Ilona Gembalczyk, prof. Uczelni