Gdzie na studia? Kierunek pedagogika
2018-04-30 2018-04-30 12:40Gdzie na studia? Kierunek pedagogika
[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.2″]
Dyrekcja Instytutu Studiów Edukacyjnych PWSZ w Raciborzu, pracownicy oraz studenci zaprosili uczniów szkół średnich na warsztaty dotyczące rozwoju zawodowego „Gdzie na studia?”. Spotkanie stało się interesującą okazją do prezentacji specjalności na kierunku pedagogika oraz ukazania uczniom możliwości rozwoju własnej osobowości, samorealizacji jako studentów PWSZ w Raciborzu.
26 kwietnia 2018 roku w sali 217 zgromadziło się ponad 100 uczniów z raciborskich szkół średnich wraz z opiekunami oraz kadra Instytutu Studiów Edukacyjnych. Spotkanie rozpoczęła dyrektor ISE dr Gabriela Kryk przedstawieniem oferty dydaktyczno – naukowej na kierunku pedagogika. Prowadząca wskazała niepowtarzalność i walory poszczególnych specjalności oraz nakreśliła czekające nas zmiany legislacyjne w kształceniu pedagogów. W dalszej części spotkania uczniowie mogli poznać najciekawsze przedsięwzięcia naukowe, dydaktyczne i wolontaryjne realizowane w Instytucie Studiów Edukacyjnych. Szeroko pojmowaną aktywność kół naukowych kolejno przedstawili ich naukowi opiekunowie: dr Gabriela Kryk i dr Monika Urbanek. Pełnomocnik Rektora ds. Osób Niepełnosprawnych mgr Zofia Jędorowicz gorąco zachęciła osoby posiadające orzeczenie o niepełnosprawności do realizacji swoich marzeń
o zdobyciu wykształcenia wyższego. Zapoznała zgromadzone osoby z katalogiem wsparcia oferowanego przez uczelnię oraz zapewniła, że uczelnia aktywnie podejmuje działania mające na celu wyrównywanie szans edukacyjnych osób z różnego rodzaju dysfunkcjami realizując założenia pełniej integracji w środowisku akademickim. Mgr Zofia Jędorowicz, jako trener pierwszej pomocy, zapoznała kandydatów na studia z możliwością aplikowania
o międzynarodowe certyfikaty potwierdzające kompetencje ratownicze, które można uzyskać podczas realizacji zajęć dydaktycznych z pomocy przedlekarskiej na trzecim roku studiów kierunku pedagogika.
W dalszej części spotkania uczniowie mieli okazję wziąć udział w czterech specjalistycznych warsztatach tematycznych. Do jednego z nich dr Monika Urbanek zaprosiła wychowawcę penitencjarnego kpt. Tomasza Brzozowskiego oraz rzecznika prasowego Zakładu Karnego Raciborzu, szer. Piotra Króla. Funkcjonariusze Służby Więziennej razem
z organizatorką w formie problemowego quizu weryfikowali wiedzę uczniów w zakresie założeń penitencjarnej resocjalizacji, stosowania więziennych środków przymusu bezpośredniego, miesięcznych kosztów utrzymania skazanego, najskuteczniejszych form oddziaływań penitencjarnych oraz trudów, zagrożeń i satysfakcji płynącej z pracy wychowawcy penitencjarnego. Spotkanie zakończono zaplanowaniem kolejnego, w czerwcu: tym razem
w murach więziennych Zakładu Karnego w Raciborzu, gdzie oprócz walorów poznawczych uczniowie zyskają pierwsze, bezcenne kontakty zawodowe.
Warsztat dotyczący resuscytacji krążeniowo-oddechowej osoby dorosłej z użyciem AED poprowadziła trener pierwszej pomocy – mgr Zofia Jędorowicz. Po zapoznaniu z aspektami prawnymi udzielania pomocy poszkodowanym oraz teoretycznymi podstawami AED zaprezentowała praktyczne wykorzystanie automatycznego defibrylatora zewnętrznego. Po pokazie ratowniczym uczniowie mieli okazję samodzielnie zorganizować akcję ratunkową
z wykorzystaniem AED. W dalszej części spotkania przeprowadzono ćwiczenia praktyczne ze stosowania barier ochronnych przez ratowników. Ponadto, zaprezentowano sposób przełożenia oraz technikę układania osoby poszkodowanej w pozycji bezpiecznej. Uczestnicy bardzo aktywnie zaangażowani podczas warsztatów wykazali się dużym zainteresowaniem oraz chęcią doskonalenia umiejętności ratowniczych.
Czy wykorzystujemy tylko 10% naszego mózgu? Czy muzyka Mozarta stymuluje rozwój inteligencji? Czy kiedy rozwiązujemy test i nie jesteśmy pewni odpowiedzi najlepiej zaufać pierwszemu przeczuciu? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań uzyskali uczestnicy warsztatów pt. Co warto wiedzieć przed maturą? Mity, półprawdy i prawdy w psychologii, przygotowanych przez mgr Ewę Świerczek wraz z Kołem Naukowym Pedagogów. Podczas tego interaktywnego spotkania przyszli maturzyści dowiedzieli się o rozpowszechnionych w psychologii mitach, poznali zjawisko prokrastynacji oraz mogli przekonać się jak ważna jest siła motywacji
i wizualizacja celu.
Zajęcia warsztatowe pt. „Czy masz dysleksję? Jeśli tak – to nie martw się, bo dysleksja to wyspa trudności na oceanie możliwości” poprowadziły dr Urszula Kalicińska i mgr Beata Gawłowska. Spotkanie było próbą zagłębienia się w zagadnienie dysleksji – i nie tylko. Głównym punktem okazała się dyskusja na temat mocnych stron osób z dysleksją. Przekonanie osoby z dysleksją o możliwości osiągnięcia sukcesu jest co najmniej tak ważne, jak działania korekcyjne. Świadomość posiadania możliwości i twórcze ich wykorzystanie w procesie rozwoju i kształcenia pozwalają na ukształtowanie jednostki o bogatej osobowości, określonych zainteresowaniach, pasji działania, konkurencyjnej na rynku pracy. Aktywna postawa wobec własnych trudności i możliwości decyduje ostatecznie o funkcjonowaniu w życiu zarówno osobistym, jak i zawodowym. W trakcie spotkania zaprezentowano literaturę i materiały pomocnicze do pracy z dyslektykiem. Słowa uznania należą się wszystkim uczniom, którzy tak licznie uczestniczyli w warsztatach. Okazali się dojrzałymi i doskonałymi słuchaczami oraz aktywnie włączali się do zajęć.
Młodzież goszcząca w murach Uczelni mogła również skorzystać z pomiarów masy ciała i wskaźnika BMI, które wykonywała dr Ilona Gembalczyk Jest to jedna z metod kontroli prawidłowości masy ciała, która pozwala na monitorowanie tego elementu. Jest to istotne w okresie rozwojowym. Organizm potrzebuje wtedy składników odżywczych, a z drugiej strony jest to czas, w którym młodzi ludzie przywiązują szczególną wagę do wyglądu zewnętrznego. Dbając o wygląd stosują różnego rodzaju diety, których efektem mogą być niedobory masy ciała. W czasie spotkania uczniowie mieli wiele pytań związanych z tą sferą ich funkcjonowania, co wskazuje, iż zdrowie nie jest im obojętne.
Dzięki współpracy pracowników Instytutu Studiów Edukacyjnych oraz zaangażowaniu studentów z Koła Naukowego „Resocjalizacja”, Koła Naukowego Pedagogów, a także Studenckiego Koła Naukowego „Foton” (prowadzących obsługę fotograficzną) uczniowie mieli okazję poznać specyfikę i walory studiowania w PWSZ w Raciborzu oraz nawiązać niejednokrotnie pierwsze kontakty z kadrą dydaktyczną uczelni.
***
Licznie przybyłym gościom – młodzieży i nauczycielom serdecznie dziękujemy za udział w spotkaniu. Słowa podziękowania kierujemy również do Dyrekcji raciborskich szkół średnich
i mamy nadzieję na dalszą owocną współpracę!
Dyrekcja, pracownicy i studenci Instytutu Studiów Edukacyjnych
Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu
[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.2″ gallery_ids=”14129,14128,14127,14126,14125,14124,14123,14122,14121,14120,14119,14118,14117,14116,14115,14114,14113,14112,14111,14110,14109,14108,14107,14106,14105,14104,14103,14102,14101″ posts_number=”90″ show_pagination=”off” zoom_icon_color=”#00a8ff” hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” show_title_and_caption=”off” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]