Aktualności

AktualnościInstytut Neofilologii

Sztuczna inteligencja – zagrożenia i szanse rozwoju dla humanistyki

f66e57ab-13bf-4cdc-8500-d22919590708

Sztuczna inteligencja – zagrożenia i szanse rozwoju dla humanistyki

W dniu 22 maja w Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu mieliśmy wyjątkowego gościa: swój wykład dla studentów wygłosił Profesor Suman Gupta z Open University w Londynie. Profesor Gupta jest absolwentem Oxford University i od 7 lat zajmuje się fenomenem sztucznej inteligencji. Napisał na ten temat dwie książki: The Practical Philosophy of AI-Assistants: An Engineering-Humanities Conversation [Praktyczna filozofia asystentów AI: Rozmowa między inżynierią a humanistyką] (World Scientific Europe, 2023) oraz What is Artificial Intelligence? [Czym jest sztuczna inteligencja?] (World Scientific Europe, 2020).

Redefinicja pojęcia „autor” i „tekst”

Zdaniem profesora Gupty powinniśmy przedefiniować używane dotychczas w humanistyce pojęcia „tekstu” oraz „autora”. Duże modele językowe (LLMs) potrafią generować teksty literackie nieodróżnialne od tych, które tworzą pisarze. Poza tym, samo pojęcie tekstu uległo modyfikacji: tekstem nie jest już tylko intencjonalna praca ludzkiego podmiotu, ale jest nim niejako mechaniczna odpowiedź na prompt, której udziela komputerowa sieć miliardów neuronów. Sieć ta nie potrafi myśleć, jak ludzie, ale potrafi przewidywać kolejne słowa w ciągu wyrazów na podstawie zgromadzonych w niej, językowych baz danych.

Sztuczna inteligencja – wyzwania i szanse

Dla humanistyki zagrożeniem może być to, że ciągi wyrazów tworzone przez sztuczną inteligencję mogą konkurować z ludzką kreatywnością. Z kolei wielką szansą może być to, że możemy nauczyć się wykorzystywać twórczo sztuczną inteligencję i poprzez stosowanie właściwych promptów tworzyć coraz bardziej wartościowe naukowo i artystycznie teksty.

Jednak najważniejszym obecnie zadaniem instytucji edukacyjnych jest włączenie AI do programów nauczania i przygotowanie studentów do praktycznego wykorzystania tego nowego narzędzia. 

Dziękujemy Panu Profesorowi za inspirujący wykład, a studentom za liczne przybycie!